Loading...

DE PERSOONLIJKE NOOT


In mijn atelier werk ik altijd aan verschillende series schilderijen tegelijk. Zo maak ik portretten en naakten in mijn zwart-witserie, schilder ik grote ‘katten’ en paarden en staat daarnaast een heel kleurrijk werk.

Er is zoveel wat ik kwijt kan op het doek. Wat veel mensen niet beseffen is dat niet alleen de schilder een persoonlijke ‘signatuur’ heeft, maar dat ook de opdrachtgever die kan inbrengen. Hij kan iets meenemen, wat ik in zijn schilderij verwerk, waardoor het ineens heel uniek wordt. Dat begint met reliëf op doek, inmiddels mijn JAC handelsmerk.

Reliëf geeft mijn schilderijen een bijzondere kracht. De basis van het reliëf wordt gevormd door beton en klei. Ik ben inmiddels een graag geziene klant bij de bouwmarkten. Deze materialen vermeng ik met grote hoeveelheden lijm en ‘smeer’ dat op het nog witte doek, zodat het goed hecht. Als het droogt, wordt het hard en vormt dan het reliëf.  In deze materie kan ik – als het nog nat is - kleine ‘herinneringen’ verwerken. Dat kan van alles zijn, glas, een document of een fragment van een brief, een sieraad of wat grond van een geboorteplek.  Het geeft een extra persoonlijke touch aan het schilderij. Soms zichtbaar voor iedereen, soms alleen herkenbaar voor de opdrachtgever. Pas als deze basis gereed is begin ik met schilderen.

Die kleine memorabilia gebruik ik graag bij opdrachten. Zo heb ik echt woestijnzand verwerkt in een schilderij van een motorcoureur die zijn deelname aan de beroemde Dakar-rally wilde vastleggen.

En heb ik voor een echtpaar in een naaktportret, stukjes glas verwerkt van een Champagnefles die voor hun een bijzondere betekenis had.

Vorig jaar kreeg ik een bijzondere aanvraag voor het maken van een totaal ander schilderij… een kathedraal. De opdrachtgeefster heeft een bijzondere band met deze historische kerk in het hart van Duitsland. Hij vormt voor haar het middelpunt van heel veel fijne jeugdherinneringen.

Een mooie uitdaging voor mij. Geen vrouwelijke rondingen of sensuele lippen dit keer maar Middeleeuwse architectuur.

Ik heb haar gevraagd, om bij een volgend bezoek aan de kathedraal, wat materiaal mee te nemen uit die omgeving . Ze bracht me aarde, kiezels en glas van haar geboortegrond. Ik heb dat allemaal verwerkt in het beton, waardoor weer een uniek reliëf is ontstaan. Vervolgens ben ik over dat reliëf de kathedraal gaan schilderen.

Grappig is dat ik in dit schilderij ook allerlei andere kleine – ontastbare - persoonlijke wetenswaardigheden heb verwerkt, zoals haar geboortetijdstip in de klok van de kathedraal en de naam van de straat waar ze geboren is. Het is voor mij een extra leuke dimensie aan mijn toch al heerlijke werk. De gewone kijker heeft daar natuurlijk allemaal geen weet van en dat maakt het extra leuk. Wist u trouwens dat ook de oude meesters vroeger al ‘boodschappen’ in hun schilderijen verwerkten? Een andere keer meer daarover.

Zo is ieder schilderij een speurtocht voor wie er oog voor heeft!

Jacqueline de Vries.

Bent u geïnteresseerd of wilt u meer informatie neem contact met JAC op:

 

Atelier: Kapelstraat 27, 1404 HV Bussum, bel of mail even voor een afspraak.

Mail JAC

Klik hier als u op de hoogte gehouden wilt worden van JAC's nieuwe werk en exposities.



JAC werkt nauw samen met:

designa
daacha
studiotromp
YVONNE HALLEMA KUNSTZAKEN