Loading...

KUNST EN COMMERCIE KAN DAT?


Het is een bekend gegeven dat de meeste kunstenaars zich het liefst opsluiten in hun atelier en als het even kan geven ze hun geesteskinderen, hun werk, af bij de deur.

Daarbij is commercie nog steeds een woord dat weinig voorkomt in ‘ De Dikke van Dale van de Kunstenaars’.  Veel collegae verafschuwen het zelfs. Bang om hun onafhankelijkheid te verliezen als ze zich bezig houden met netwerken en commercie. Ik ben er niet vies van, ook niet in de Kunst.  Corneille en Brood hebben zelfs hun schilderijen op servies, beschuittrommels en dekbedovertrekken gekregen en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Kunst is gewoon overal, in het Stedelijk maar ook bij de Blokker. 

Het kunstenaarschap en ondernemen gaan voor mij vrijwel naadloos in elkaar over. Niet letterlijk want in mijn atelier heb ik twee aparte ruimten. Aan de ene kant van mijn atelier schilder ik, leef ik me uit en maken mijn handen wat mijn ogen zien. Tijdens het schilderproces is het een heerlijke chaos en ben ik me niet bewust van tijd of de wereld om me heen.

Aan de andere kant heb ik mijn kantoor, een gezellige ruimte met een opgeruimd bureau voor de zakelijke meetings, waar ideeën vorm krijgen, en daar tussenin, een sofa om lekker rustig alles te kunnen overpeinzen. Bij elkaar is het de perfecte ruimte waar ik mijn creatieve en zakelijke energie kwijt kan.

Hier had ik een aantal jaren terug een afspraak met Frank. Hij was geïnteresseerd in een schilderij en wilde mijn werk zien. Na een rondleiding kregen we een boeiend gesprek over zijn business. Hij importeerde leren tassen vanuit Italië, businesstassen voor mannen. Het liep goed en hij wilde het uitbreiden met een dameslijn.

Hij liet me de tekeningen zien. Ik kan ze het beste omschrijven als degelijk, maar ook oersaai. Teveel ritsen en vakken, te weinig stijl, te weinig vrouw. Hij moest me uiteindelijk wel gelijk geven. Voor mannen oké, maar voor vrouwen?  Nee dat kon echt beter.

Frank bracht mij in contact met de Italiaanse ontwerper Salvatore. We mailden wat over en weer en uiteindelijk stuurde ik hem mijn uitgewerkte ontwerpideeën op. Niet veel later kreeg ik een uitnodiging om af te reizen naar Firenze, Italië. Mijn schilderskloffie ging voor eventjes aan de kapstok en met mantelpak, rolkoffer en hooggehakte schoenen stapte ik verwachtingsvol het vliegtuig in. Ik had een businesstas ontworpen waar je als vrouw wel mee gezien wilde worden.

Uit mijn collectie ‘Paint it Black’, waarin ik de vrouw stoer, sterk en sensueel heb geschilderd, koos ik een portret van mijn moeder. Een prachtig beeld van haar uit de jaren ‘50. Een uitsnede daarvan wilde ik op een witleren tas.

Salvatore haalde me op van het vliegveld, een charmante en knappe Italiaan, absoluut geen verkeerde start … Hij nam me mee naar het naaiatelier, waar we  alle details hebben uitgewerkt. De vormgeving en indeling van de tas, de kleur van de voering en garen, de lengte van hengsels, alles werd tot in de finesses besproken. Een geweldige ervaring. Ik kreeg een indrukwekkend kijkje in de keuken van een ander ambacht. Na een flink aantal dagen overleg, waren we allemaal tevreden. Dit zouden ze worden: handgemaakte tassen met de ogen van mijn moeder. Echte EYEcatchers!

Drie maanden later werd de eerste JAC Business Bag in Nederland afgeleverd en zijn er nog velen gevolgd.  En…het smaakte naar meer. Het combineren van mijn kunst en het ondernemen beviel me, ik zou vanaf nu met andere ogen naar alles kijken.

‘Ondernemend in de Kunst en Kunstig in het Ondernemen’. Ja, voor mij werkt het!

Jacqueline de Vries

Bent u geïnteresseerd of wilt u meer informatie neem contact met JAC op:

 

Atelier: Kapelstraat 27, 1404 HV Bussum, bel of mail even voor een afspraak.

Mail JAC

Klik hier als u op de hoogte gehouden wilt worden van JAC's nieuwe werk en exposities.



JAC werkt nauw samen met:

designa
daacha
studiotromp
YVONNE HALLEMA KUNSTZAKEN